Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2019

                                                 
                                
                                
                  Μου ήρθε μια Ιδέα! 

Δημιουργικές Δραστηριότητες για παιδιά



1.Αντιστοιχίσεις
Αντιστοιχίστε τις εκφράσεις που βρίσκονται στο βιβλίο με τη σημασία τους.


1.     Ζυμώνεται η Ιδέα                                 
2.     Δεν έχω ιδέα
3.     Δεν είναι μονάχα η ιδέα μου
4.     Η Ιδέα βρίσκεται στο αέρα
5.     Η Ιδέα πέφτει στο κενό
6.     Κλέβω μια Ιδέα
7.     Χάνω κάθε ιδέα
8.     Δεν έχω μεγάλη ιδέα για τον εαυτό μου
9.     Πλήθος Ιδεών
10.  Υψηλή Ιδέα
11.  Μου έφυγε η ιδέα
12. Η Ιδέα στριφογυρίζει στο μυαλό μου
13. Μου καρφώθηκε μια ιδέα

  •   Δεν νομίζω μόνο εγώ ότι κάτι συμβαίνει    
  •   Φαίνεται πως δεν υπάρχουν πολλές ελπίδες να πραγματοποιηθεί   
  •   Η ιδέα δεν κατάφερε να πραγματοποιηθεί    
  • Κλέβω την σκέψη κάποιου άλλου    
  •  Δεν γνωρίζω, δεν έχω την παραμικρή γνώση    
  •  Δεν έχω καλή εντύπωση για κάποιον ή κάτι   
  •  Δεν πιστεύω πως είμαι ιδιαίτερος και ξεχωριστός από τους άλλους.  
  • Μεταφορικά μια ιδέα ηθικά και πνευματικά ανώτερη.
  • Η διαδικασία όπου αναπτύσσονται και εξελίσσονται οι ιδέες για να πάρουν την τελική μορφή τους 
  • Ξέχασα την ιδέα που είχα 
  • Σκέφτομαι συνεχώς μια ιδέα
  • Έχω μια έντονη και επίμονη ιδέα που δεν μπορώ να μην την σκέφτομαι
  • Πολλές Ιδέες

2. Παντομίμα!
Παίξτε παντομίμα με τις εκφράσεις:



      Μου καρφώθηκε μια ιδέα

      Η Ιδέα στριφογυρίζει στο μυαλό μου

      Ζυμώνεται η Ιδέα 

      Κλέβω μια  Ιδέα

      Η Ιδέα βρίσκεται στο αέρα

  • Διαλέξτε και άλλες εκφράσεις από το βιβλίο και πάρτε… ιδέες για να παίξτε παντομίμα.


3. Ας φανταστούμε!
Σε τι είδους δέντρο θα μπορούσε να έχει μεταμορφωθεί η Ιδέα;


Ποιο θα ήταν το όνομά του;

Πώς θα έμοιαζαν οι καρποί του;

Τι θα συνέβαινε στους ανθρώπους όταν θα έτρωγαν του καρπούς του;


       4. Παίζω-γραφήματα με Ιδεο-γραφήματα
             Παίζουμε γράφοντας την ιστορία της δική μας ιδέας.


1.     Διαλέξτε μια από τις Ιδέες στην αρχή του βιβλίου και σκεφτείτε τι θα συνέβαινε αν έμπαινε στο κεφάλι:

Ενός Ζαχαροπλάστη,

Μιας κολυμβήτριας, 

Ενός παιδίατρου,

Μιας γυναίκας ληστή

Ενός δασκάλου,

Ενός κουνουπιού,

Μιας γιαγιάς, 

Ενός εξερευνητή,

Μια μάγισσας,

Ενός μωρού

      Τι ή ποιον θα συναντούσε εκεί μέσα;

      Πώς θα ένιωθε;

      Πώς θα την υποδεχόταν ο κάθε άνθρωπος; Πώς θα ένιωθε; Τι θα έκανε εξαιτίας της;

      Θα έμενε ή θα έφευγε τελικά η Ιδέα από το κεφάλι;

  • Μπορείτε να δουλέψετε ομαδικά, κάθε ομάδα επιλέγει μια Ιδέα και έναν συγκεκριμένο Άνθρωπο και γράφουν την ιστορία τους, ή ατομικά, κάθε παιδί επιλέγει την Ιδέα του και τον Άνθρωπό του και γράφει τη δική του ιστορία. Στο τέλος, ενώνοντας τις μικρές ιστορίες των παιδιών ή των ομάδων, έχετε φτιάξει ένα Βιβλίο με τις Περιπέτειες των Ιδεών σας.



5. Παίζουμε θέατρο;
Δραματοποίηση της ιστορίας Μου ήρθε μια ιδέα!


1. Παιχνίδια Προθέρμανσης

Α) Σχηματίζουμε κύκλο και κινούμαστε: αργά ή γρήγορα, σα να κολυμπάμε σε νερό, σαν να πατάμε σε άμμο, σα να ακούμε έναν δυνατό ενοχλητικό ήχο, σαν να περπατάμε σε βαθύ σκοτάδι, ανάμεσα σε πολύ κόσμο που προσπερνάμε αδιάφορα, ανάμεσα σε πολύ κόσμο ανταλλάσσοντας χειραψίες, σα να βαριόμαστε, σα να ψάχνουμε κάτι, σα να είμαστε ντετέκτιβς, σα να σκεφτόμαστε, σαν να κουβαλάμε ένα τσουβάλι, σα να είμαστε ποντικοί.

Β) Είμαστε ιδέες και κινούμαστε ανάλογα με το είδος μας: Ιδέες ζωηρές, ήσυχες, πονηρές, αθώες, τρελές, λογικές, αστείες, σοβαρές κ.α. (Δείτε την αρχή του βιβλίου)


2. Παιχνίδια Συγκέντρωσης σε κύκλο.

Α) Καθόμαστε σε κύκλο και κρατιόμαστε από τα χέρια. Με τη σειρά, δεξιόστροφα ή αριστερόστροφα, εμείς το ορίζουμε, σφίγγουμε το χέρι του διπλανού μας δυο φορές, ο ένας μετά τον άλλο ρυθμικά.

Β) Χτυπάμε ένα παλαμάκι γυρνώντας το κορμί μας και δίνοντάς το στον διπλανό μας. Ο καθένας το δίνει στον διπλανό του ρυθμικά και χωρίς να χάνεται η σειρά.


3. Δραματοποίηση

Αποφασίζουμε με τα παιδιά ποιο/ποια κομμάτια της ιστορίας θα δραματοποιήσουν. Μοιράζουμε ρόλους, ορίζουμε τον χώρο της σκηνής και δίνουμε στις ομάδες τον χρόνο να προετοιμαστούν. Χρησιμοποιούν υλικά που τους είναι διαθέσιμα.


 3.1  Συνέντευξη

Μετά το τέλος κάθε σκηνής (για παράδειγμα, της Ιδέας στο κεφάλι του πολιτικού) παίρνουμε συνέντευξη από την Ιδέα και τον Άνθρωπο, χωριστά.

Ρωτάμε την Ιδέα πώς αισθάνθηκε στο κεφάλι που μπήκε. Αν θα ξαναπήγαινε. Γιατί; Τι φοβήθηκε; Πώς ήταν εκεί μέσα; Τι είδε;

Ρωτάμε αντίστοιχα και τους Ανθρώπους που είχαν τις ιδέες. Τι ένιωσαν με την  συγκεκριμένη Ιδέα στο κεφάλι τους; Τι ένιωσαν όταν έφυγε; Τι θα κάνουν τώρα χωρίς την ιδέα;

  • Παροτρύνουμε τα παιδιά να σκεφτούν δικές τους ερωτήσεις για να ρωτήσουν διαδοχικά τις Ιδέες και τους Ανθρώπους.


      4  Αποθεραπεία

Αφού ολοκληρωθεί η προηγούμενη διαδικασία, ο εμψυχωτής ορίζει πως με το χτύπημα ενός μουσικού οργάνου κάθε παιδί κάθεται στον κύκλο και είναι πια ο εαυτός του και όχι ο ρόλος.

Συζητάμε με τα παιδιά για το πώς ένιωσαν και τι αισθήματα τους δημιούργησε το θέμα, τι τους ευχαρίστησε, τι τους προβλημάτισε κτλ.

Στη συνέχεια τα παιδιά κάθονται στα τραπέζια και ζωγραφίζουν σκηνές από τον ρόλο τους.



          6. Θεατρικό παιχνίδι-Αυτοσχεδιασμοί
       Ιδεοθύελλα!

Το θεατρικό παιχνίδι σε αυτή την ενότητα παίρνει αφορμή από το κείμενο και επεκτείνεται πέρα από αυτό. Ο αυτοσχεδιασμός παίζει κυρίαρχο ρόλο. Απευθύνεται σε μεγαλύτερα παιδιά ή πιο έμπειρες ομάδες.

(Τα στάδια 1 και 2 είναι κοινά με τη  Ενότητα 5, Δραματοποίηση)

1.     Παιχνίδια Προθέρμανσης (βλ. ενότητα 5)

2.     Παιχνίδια Συγκέντρωσης σε κύκλο. (βλ. ενότητα 5)


3    Δρώμενο

Ο εμψυχωτής δίνει ορισμένες οδηγίες:

      Ο χώρος που έχουμε στη διάθεσή μας χωρίζεται στα δυο: Στον κόσμο των Ιδεών και στον Κόσμο των Ανθρώπων. Η κάθε ομάδα συμπεριφέρεται ανάλογα με αυτό που είναι.

  Ξαφνικά δυνατή θύελλα σηκώνεται στον Κόσμο των Ιδεών. (Έντονη μουσική που να θυμίζει στροβιλισμό θα ήταν ιδανική σε αυτό το σημείο ως μουσικό φόντο)

Οι Ιδέες παρασύρονται από τον άνεμο, γίνονται ένα μαζί του, περιστρέφονται στον αέρα, στροβιλίζονται ασταμάτητα ώσπου η Ιδεοθύελλα φτάνει στον Κόσμο των Ανθρώπων.

      Οι άνθρωποι στροβιλίζονται μαζί τους και εκείνες τρυπώνουν στο μυαλό τους.

(Επειδή είναι αδύνατο να παρακολουθούμε ταυτόχρονα τα ζεύγη Ανθρώπων/Ιδεών, τα ζεύγη μένουν σε Παγωμένες Εικόνες, πλην ενός που παίζει. Διαδοχικά παίζουν το ένα ζεύγος μετά το άλλο.)

      Ο κάθε Άνθρωπος δρα ανάλογα με την Ιδέα που έχει τρυπώσει σε εκείνον (καλή, κακή, αστεία, σοβαρή, αθώα, πονηρή, αλλά και ανάλογα με την ιδιότητα ή τα χαρακτηριστικά του.)

  Αφήνουμε τα ζεύγη να αυτοσχεδιάσουν, να επιλέξουν λόγια, κινήσεις, εκφράσεις.

  Θα είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον η δημιουργία αντίθεσης. Για παράδειγμα: κακή ιδέα σε φούρναρη, ζωηρή ιδέα σε γιαγιά, αστεία ιδέα σε δάσκαλο, σοβαρή ιδέα σε παιδί νηπιαγωγείου, κ.τ.λ.

  Επειδή τα παιδιά θα παίξουν σε ζεύγη, Ιδέα-Άνθρωπος, αποφασίζουμε, ανάλογα με την ηλικία και την εμπειρίας τους, αν θα τους δώσουμε χρόνο προετοιμασίας ή αν θα τα οδηγήσουμε σε πλήρη αυτοσχεδιασμό.


4 Αποθεραπεία


Όπως στην προηγούμενη ενότητα.

Επιπλέον, συζητάμε στον κύκλο τι θα μπορούσαμε να κάνουμε διαφορετικά, τι μας δυσκόλεψε, τι θα ξανακάναμε, πώς νιώσαμε. Στο τέλος κάθε παιδί δίνει έναν χαρακτηρισμό με μια μονάχα λέξη για τη δραστηριότητα που κάναμε.

7. Έκθεση… Ιδεών
Ας φτιάξουμε το πορτρέτο της δική μας ιδέας!


1. Η συγγραφέας περιγράφει την Ιδέα της ως Φαεινή και ο εικονογράφος την ζωγραφίζει σαν μια μικρή φλόγα, μια σπίθα. 


      Φανταστείτε και σεις τη δική σας Ιδέα. Θα είναι έξυπνη ή κουτή; Αστεία ή σοβαρή, καλή ή κακή, αθώα ή πονηρή; Ήσυχη ή ζωηρή;  Τρελή ή λογική; Ή μήπως κάτι άλλο;

   Πώς θα ζωγραφίζατε την Ιδέα σας; Τι σχήμα θα της δίνατε, τι χρώμα; Πώς θα ήταν η έκφραση του προσώπου της; Τα χαρακτηριστικά της; (Μην ξεχνάτε πως αυτά εξαρτώνται από το ποια είναι η ιδέα σας!)

   Προτείνουμε να χρησιμοποιήσουν τα παιδιά Λαδοπαστέλ, σε χοντρό χαρτί Α4 (ή ακόμη και χαρτόνι ανακύκλωσης) και η ζωγραφιά να καλύπτει όλη την επιφάνεια του χαρτιού.


2.      Σημαντικές Ιδέες 

    Επιλέξετε μια σημαντική ιδέα στην ιστορία της ανθρωπότητας (υπάρχουν αμέτρητες, για παράδειγμα: Η ιδέα του τηλεφώνου, του αυτοκινήτου, της γραφή, της τυπογραφίας, των ιατρικών ανακαλύψεων, των ηλεκτρονικών υπολογιστών, του διαδικτύου, και πολλές πολλές ακόμη απλές, καθημερινές αλλά πολύτιμες ιδέες) και ζωγραφίστε την όπως την φαντάζεστε ή κάντε μια τρισδιάστατη κατασκευή της Ιδέας σας με πηλό.

   Όταν ολοκληρώσετε τα έργα σας μπορείτε να διοργανώσετε μια… Έκθεση Ιδεών!



Καλή επιτυχία!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου