Τρίτη, 13 Μαΐου 2014

Με αφορμή την επίσκεψη στο 13ο και 22ο νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης.



Δημιουργώντας τις κατάλληλες συνθήκες για μια επιτυχημένη επίσκεψη φιλαναγνωσίας

 
Η επίσκεψή μου ήταν κανονισμένη εδώ και μήνες. Η Έλενα Αρτζανίδου, (εκπαιδευτικός και συγγραφέας η ίδια ) σε συνεργασία με τις νηπιαγωγούς των άλλων τμημάτων, κ. Κούλα Αβραμίδου και Αλεξία Κορνέζου, είχαν επιλέξει τα βιβλία με τα οποία θα δούλευαν -Ο Βασίλης και οι θυμωμένες ζωγραφιές, Το ποτάμι που σταμάτησε να κυλά και τις Ιστορίες για δειλούς και θαρραλέους,- τα οποία εξυπηρετούσαν τους γνωστικούς και φιλαναγνωστικούς στόχους που ήθελαν να προσεγγίσουν, ενώ εγώ θα παρουσίαζα στα παιδιά το νέο βιβλίο μου, τη Μαγισσούλα που έτρωγε γράμματα.

Πέμπτη 8 Μαΐου. 
Μετά τη εγκάρδια υποδοχή από την κ. Αρτζανίδου και τις συναδέλφους της, προχώρησα
στον κεντρικό χώρο του νηπιαγωγείου, όπου θα πραγματοποιούνταν η συνάντηση με τα παιδιά. 
Ο χώρος ήταν από άκρη σε άκρη στολισμένος με εργασίες:
  • ζωγραφιές, 
  • εικονογραφημένα κείμενα των παιδιών,
  • εικασίες, 
  • σκέψεις,
  • ερωτήσεις,   
  • συμπεράσματα,
που γεννήθηκαν στα παιδιά τους προηγούμενους τρεις μήνες με αφορμή τις αναγνώσεις των βιβλίων μου.

Ότι εικονίζεται πίσω μου είναι δουλειές των παιδιών με αφορμή, Το ποτάμι που σταμάτησε να κυλά και τις Ιστορίες για δειλούς και θαρραλέους






Άποψη από την τάξη της Ε. Αρτζανίδου, Το καθαρό ποτάμι, ομαδική εργασία.







Ενδεικτικά: γνωστική προσέγγιση με αφορμή, Το ποτάμι που σταμάτησε να κυλά, από την Έ. Αρτζανίδου.


Πέρα από το γνωστικό κομμάτι, τα παιδιά σε συνεργασία με τις νηπιαγωγούς τους συνέταξαν καταλόγους με ερωτήσεις και απορίες και με τη δέουσα σοβαρότητα... με ρώτησαν πως γράφω τα βιβλία  μου, που βρίσκω τις ιδέες, πόσο χρόνο χρειάζομαι για να γράψω ένα βιβλίο κ.α.

Η τάξη της κ. Αλεξίας Κορνέζου, έγραψε το δικό της παραμύθι, Κουτρουβάλες στις σκάλες, το οποίο τα παιδιά εικονογράφησαν, έδεσαν με ένα όμορφο εξώφυλλο και μου χάρισαν! Χαίρομαι που η επίσκεψη μου αποτέλεσε αφορμή για μια τόσο ενδιαφέρουσα δραστηριότητα!

 
 





Οι νηπιαγωγοί είχαν ζητήσει  από τα παιδιά να φανταστούν πως μπορεί να είμαι, κατέγραψαν όσα ειπώθηκαν από  τα παιδιά και επιπλέον εκείνα με ζωγράφισαν...


Τα στερεότυπα δεν έπιασαν δουλειά ακόμη...


Να έχει στυλ ροκ...
   
Το πορτραίτο μου...όπως με φαντάστηκε η Ειρήνη μέσα από τα βιβλία μου...





Μετά από όλα τα παραπάνω, είναι λογικό τα παιδιά να επιζητούν με αγωνία να γνωρίσουν τον άνθρωπο που θα τα επισκεφτεί, να ακούν με προσοχή ότι έχει να τους πει και να συμμετέχουν με όρεξη, στην ανάγνωση του νέου βιβλίου, στα παιχνίδια και στις δραστηριότητες που τους προτείνει.


Άφρα μάφρα σάλα λα, μαγική μου σκούπα πέτα ψηλά! μα στο λεπτό αντί για τη μαγική της σκούπα βρέθηκε να πετά μέσα σε μια κούπα!


Έχοντας αφιερώσει ένα τεράστιο κομμάτι της ζωής της στην εκπαίδευση και στη λογοτεχνία, η Έλενα Αρτζανίδου γνωρίζει καλά πως να δημιουργήσει τις ιδανικές συνθήκες ώστε τα παιδιά να ωφεληθούν στο μέγιστο βαθμό από την επίσκεψη που έχει προγραμματίσει.
Διαβάζοντας και δουλεύοντας με τα βιβλία λειτουργούσε σε πολλά επίπεδα: κάλυπτε στόχους γνωστικούς, λογοτεχνικούς και φιλαναγνωστικούς και παράλληλα ενίσχυε και καλλιεργούσε το ενδιαφέρον των παιδιών για τη συνάντησή μας. Η συνάντηση δεν ηταν ο στόχος τελικά, αλλά το αποτέλεσμα. Ήρθε ως το επιστέγασμα της δουλειάς που είχε προηγηθεί. Έτσι η συνάντηση με τον δημιουργό έχει νόημα.
Ευχαριστώ τις εκδόσεις Ψυχογιός, με την υποστήριξη των οποίων πραγματοποιήθηκε η επίσκεψη και βέβαια τις τρεις νηπιαγωγούς για την όμορφη συνεργασία τους, που μου χάρισε μια υπέροχη μέρα.
Επιπλέον, οφείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ στην Έλενα Αρτζανίδου, όχι μόνο για τον επιτυχημένο συντονισμό αυτής της δράσης, αλλά και για όλα τα χρόνια που με στηρίζει ηθικά και πρακτικά, διαβάζοντας, αγαπώντας και δουλεύοντας με τα βιβλία μου.

Με τις κυρίες Έ. Αρτζανίδου και Κ.Αβραμίδου

Με τις κυρίες Ε. Αρτζανίδου και Α. Κορνέζου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου